Řezník | Recenze

Autor : Jennifer Hillier
Originální název : The Butcher
Vyšlo v ČR : 2016
Nakladatelství : Baronet
Počet stran : 352

Knihu můžete zakoupit zde.

Americké město Seattle děsila série vražd, která skončila až v okamžiku, kdy policejní náčelník Edward Shank v roce 1985 konečně dopadl a zastřelil smutně proslulého Řezníka z Beacon Hill. Nyní, přibližně o třicet let později, dává Shank (který mezitím ovdověl a odešel do výslužby) svůj viktoriánský dům vnuku Mattovi, jehož kdysi pomáhal vychovávat. Matt, jenž je mladý a nadějný kuchař a restauratér, naráží během renovace domu, jenž zná z dětství, na bednu, kterou nikdy předtím neviděl. Poté, co odstraní zámek a podívá se dovnitř, ho čeká děsivý objev a on se musí rozhodnout, zda ponechá to, co nyní ví, pohřbeno v minulosti, půjde na policii nebo vezme vše do vlastních rukou. Mattova přítelkyně Sam měla vždy podezření, že i její matku zavraždil Řezník z Bacon Hill – jenže dva roky poté, co byl údajně zastřelen. A spolu s tím, jak hledá pravdu a snaží se sledovat stopy dávných událostí, směřuje nyní neomylně vstříc Mattovu temnému tajemství.
„Proč zabíjím? Protože mě to baví.“

Pronásledovaná, Wonderland: Země divů a Řezník. To jsou u nás vydané knihy Jennifer Hillier – autorky, kterou všichni vynáší do nebes. Ani mně nemohlo nic ujít a na její tvorbu se mi zachtělo podívat se osobně, a tak jsem hmátl po autorčině poslední vydané knize.
Na začátku knihy se ocitáme zpátky v minulosti – přesněji 25. dubna 1985. Den, kdy policejní komando v čele s Edwardem Shankem zastřelí údajného sériového vraha – Rufuse Wedgeho. Když Edward odchází do důchodu, přenechává dům svému vnuku Mattovi a jeho přítelkyni Sam, která se shodou náhod zabývá kauzou Řezník – koneckonců z pochopitelného důvodu. Bohužel pro ni jdou Mattovi vstříc nemilá překvapení, a tak se rozjíždí kolotoč plný otázek.
Řezník je tak trochu jiná krimi – už jen tím, že ihned od začátku víme, kdo je vrah. To však na touze po čtení a hltání dalších stran vůbec neubírá. Naším cílem je totiž zjistit proč zabíjí a počíná si způsobem, jakým si počíná a to je z psychologického hlediska mnohem zajímavější. Zároveň nemusíte mít pocit, že budete ochuzeni o jakési překvapení nebo wow efekt. Ten na konci rozhodně přijde.
Atmosféra celého příběhu je vykreslena naprosto dokonale – i když se zdá, že svítí slunce, pořád někde vzadu straší oblaka. Chci tím říct, že i když se zrovna řeší něco mimo nové vraždy, které jsou podobné těm, co je páchal již údajně mrtvý Řezník, pořád jde z vyprávění cítit ona ponurá a napjatá atmosféra.
Co se mi však na knize líbí nejvíce je zaručeně zápletka a motiv. Myslím, že zejména tohle bylo to, co činí knihu tak čtivou a napínavou i přesto, že je napsána vcelku jednoduchým stylem. Opravdu nechápu, jak to autorka dokázala, ale její knize se oddáte ihned jakmile přečtete první řádky. Proto se čtením doporučuji začít ráno, abyste mohli hezky číst a nejít spát s těžkým srdcem, že jste museli Řezníka odložit.
Postavy jsou vykresleny taktéž velmi zajímavě. Psychicky labilní Matt, po pravdě prahnoucí Sam nebo protivný a zapšklý senior Edward. Nejvýraznější osobností je ale zajisté náš vrah alias Řezník. Díky tomu, že víte – narozdíl od hrdinů v knize – o koho se jedná, vám běhá mráz po zádech pokaždé, když čtete kapitolu, jejímž centrem dění Řezník je. Ony jsou totiž relativně detailní popisy vražd společně s vyprávěním o tom, jak se s oběťmi seznamoval, jak je mučil a vraždil zvrácené a nechutné, ale dohromady to s výše uvedenými faktory funguje naprosto skvěle.
Thrillery nejsou můj šálek kávy a už vůbec ne ty kriminální. Ale Řezník mě opravdu dostal a já už se hrozně těším, až se mi do rukou dostanou další autorčina díla. Proto její knihu s klidným svědomím doporučuji dál. Ať už čtete cokoliv, tohle vás bavit bude.

HODNOCENÍ

Děkuji internetovému knihkupectví Martinus za poskytnutí recenzního výtisku.