Adaptace | Recenze

Autor : Miroslava Varáčková
Nakladatelství : Slovart
Originální název : Adaptace
Vyšlo v ČR : 2016
Počet stran : 263
Knihu můžete zakoupit zde.

Zoya měla všechno – domov, přátele, rodinu… A pak lidstvo zdecimovaly války. Teď nemá nic. Přišla i o svůj domov. Ale přizpůsobila se. Vpřed ji pohání jen naděje, že ji vzácná mapa dovede do posledního útočiště na Zemi. Lidé zkoušení válkou a nemocemi se také přizpůsobili novému světu a bojují o každou minutu života. Osamělá dívka putující neznámou krajinou je pro ně snadnou kořistí. Když Zoje pomůže neznámý Simon, poruší tím křehkou rovnováhu poválečného společenství a musí za to zaplatit životem. A tak se Zoya vydává na cestu zničenou krajinou s nadějí, že ji mapa po jejím mrtvém kamarádovi skutečně dovede před brány města, kde ještě vládne lidskost. Tedy měla by… Dystopická verze budoucnosti v nejnovějším románu Miroslavy Varáčkové Adaptace má až nebezpečně blízko k realitě, která může zabušit na dveře už zítra.

„Ulice, kterou kráčím, mi připomíná domov. Vysoké budovy, úzká cesta lemovaná spoustou rozbitých lamp, nakolik zhasnutých tichých reklamních poutačů, které poznamenal čas. Přejedu po nich pohledem, ale snažím se jim nevěnovat pozornost. Nebylo by dobré, kdybych si cokoliv z toho, co vidím, příliš připouštěla. I tak mám co dělat, abych dokázala jít dál a nesesypala se, tak jako mnozí přede mnou. Jako mnozí z hrstky těch, kteří jsme přežili.“

Konečně se mi do rukou dostal tento postapokalyptický příběh z pera slovenské autorky. Možná právě díky autorčině původu ke knize mnozí přistupují skepticky. Jenže vůbec nemají proč.
Zoya přišla o vše, co měla. Domov, rodinu, přátele. Epidemie a válka ji připravily o vše. Jediné, co jí zůstalo je mapa znázorňující trasu k místu, kde můžou být přeživší spaseni. Při své výpravě se dostane do střetu se Simonem a jeho malou sestrou, kterou chce a zachránit. Hlad a vyčerpání je svede všechny dohromady a společně podnikají výpravu, jejímž cílem je
dojít na místo na mapě, kde jim někdo může, ale taky nemusí zachránit život.
Přiznávám, že i já se řadím mezi čtenáře se skeptickým přístupem vůči tuzemským autorům. Ale před Mirkou smekám. Opravdu. Již po pár stranách jsem věděl, že mě čeká naprosto bombastický příběh. Autorka se s ničím nemazlí a čtenáře vhazuje přímo do centra dění. Na nic nečeká a rovnou nás pouští spolu s hlavní hrdinkou do akce. A takhle to mám rád. Alespoň není čas se nudit.
Samotný koncept příběhu a jeho myšlenka se mi moc líbí. Očekával jsem tuctovou postapokalypsu, ale dočkalo se mi knihy s originálním nápadem. A myslím tím zejména část Město. Je ale bohužel až příliš těžké se k této části děje nějak vyjádřit, aniž bych o něm prozradil něco klíčového. Nicméně Město, druhá část knihy se mi zdála ještě lepší, než ta první. Nabitější akcí a napětím. Fandíte Zoyi a Simonovi. Mirko, opravdu úžasný nápad.
Nemůžu vytknout ani formu podání příběhu, protože ta je taky vyšperkovaná. Varáčková je na Slovensku zřejmě uznávanou autorkou a tak jsem rád, že si nějaké její dílo můžeme přečíst i u nás v Česku. Je to totiž skvělá vypravěčka a čtenáře dokáže na knihu navnadit
způsobem, jaký jsem už dlouho u žádné nezažil. Taktéž chválím i propracovanost charakterů postav, kde je každá z nich opravdu originální a dává najevo svoji povahu. Nikdo nesejde z cesty, kterou si sám určil. Další bod pro Mirku.
Jednoduše řečeno jsem z Adaptace nadšený. Nikdy bych neřekl, že mě takhle dostane tuzemská autorka svojí dystopií. Ale Adaptace je opravdu skvělou knihou se skvělým obsahem, který je čtivý, akční a jedním slovem parádní.

HODNOCENÍ

– tímto děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku