Recenze – Farma

Autor : Tom Rob Smith
Původní název : The Farm
Nakladatelství : Knižní Klub
Počet stran : 318

Knihu můžete zakoupit zde.

Daniel je přesvědčen, že jeho rodiče si po odchodu z Londýna užívají klidný důchod na odlehlé farmě v matčině rodném Švédsku. A pak mu jednoho dne zatelefonuje otec. „Volám kvůli matce… Není v pořádku… Fantazíruje – vidí hrozné, hrozné věci.“ Daniel si okamžitě zarezervuje letenku do Švédska, když vtom má další hovor. „Tvůj otec s tebou už určitě mluvil,“ ozve se matčin hlas. „Všechno, co ti ten člověk řekl, je lež… Počkej na mě na Heathrow…“ Daniel je zničehonic nucen rozhodnout se, komu věřit. Matčinu tvrzení o děsivém zločinu, o spiknutí, na němž se podílí i jeho otec? Otcově přesvědčení o matčině duševní nemoci? Klíčem je příběh plný znepokojivých detailů a hlubokých tajemství z minulosti – navíc Daniel skrývá jedno čerstvé, současné…

Tahle recenze bude jiná, než ostatní. Protože já nemám slov. Farma je odteď mojí apoteózou a Smith bohem.
Když se mi kniha dostala do rukou, měl jsem zpočátku trochu obavy, že to nebude můj šálek kávy. Naštěstí jsem byl hned vyveden z omylu. Smith se s ničím nemazlí a čtenáře švihne v ději přesně tam, kde vlastně začíná to, na co čekáme. Tím se vyvarujeme zdlouhavému nebo pomalému rozjezdu – ani si nestihnete pořádně uvědomit, kdo a kde jste a už se něco děje. To bylo parádní!
Ihned na začátku knihy se nachází onen telefonát, který známe z anotace. O pár stránek dál se Daniel setkává na letišti se svojí matkou, kterou odváží k němu domů, kde mu začne vyprávět příběh o tom, jakým směrem se ubíral jejich život poté, co se z Anglie přestěhovali zpět do Švédska, do jeho odlehlých končin plných záhadných míst a ještě záhadnějších lidí.
Dalo by se vlastně říct, že nejde ani tak o příběh Daniela, jako spíše o příběh vyprávěný jeho matkou. V postupném sledu událostí mu totiž vypráví den za dnem vše, co se na farmě přihodilo.
Celý příběh je tedy zasazen do Švédské krajiny (pominu-li to, že Daniel a jeho matka se nachází v Anglii, kde mu příběh vypráví), která je mně osobně velmi sympatická už jen díky jejím podmínkám, tradicím, způsobu žití, počasí. (Proč jsou všechny knihy, jež se odehrávají ve Švédsku tak boží? Proč?) Avšak tady se žádná rodinná atmosféra v teple domova ani přátelské veselky s ostatními farmáři nekonají. Řeší se přece zločin, do kterého je zapleten i Danielův otec – nebo není?
Autorův styl psaní mi sedl tak, jak už dlouho žádný ne. Po celou dobu jsem si díky tomu dokázal plně představovat každý detail, který Smith stvořil. Včetně onoho kraje, kde se farma Danielových rodičů nacházela – po nějakém čase stráveném s knihou jsem prostředí perfektně znal. Věděl jsem, jakým směrem se Tilda, Danielova matka, vydala, když šla k řece. Věděl jsem, kterým směrem ta řeka proudí a co se podél jejího toku nachází. Znal jsem pohled na vzdálené farmy, které jsou vidět jen z korun stromu. A tohle se mi nestalo u žádné knihy.
Zkrátka se jedná o knihu s přímo dokonale promyšlenou zápletkou, která se stejným způsobem dostala na papír. Smith je pro mě pan vypravěč, kterému jsem věřil každé slovo a díky tomu bylo strašně těžké Farmu zavřít a odejít dělat něco jiného – i tak jsem ji pomalu nemohl nepřečíst jinak, než na jeden zátah. Vytvořil totiž dokonalý příběh plný tak ponuré a přesto velmi líbivé atmosféry o tom, že každý má tajemství a i když si myslíme, že někoho nebo něco dobře známe, není vždy vše tak, jak vypadá. Že pravda má více, než dvě strany a někdy je lepší její zbylé stránky nepoznat. Bravurně zpracoval charakteristiky postav, kdy nám o nich říká vždy jen to, co v tu chvíli zrovna potřebujeme vědět. Vrstvil napětí a moji zvědavost a nakonec Farmu skvěle zakončil. V žádném případě tak, jak bych čekal, ale přesto skvěle. Tleskám mu a klaním se před ním.

HODNOCENÍ

– tímto bych rád poděkoval internetovému obchodu Martinus.cz za poskytnutí recenzního výtisku.